Restart Budget-beheer
Wat houdt Restart Budget-beheer in?
Budget-beheer houdt in dat wij uw budget, oftwel financiën beheren. Voor budgetbeheer ondertekent u een beheer-contract voor een periode van minimaal 12 maanden tot maximaal 48 maanden. Hierin worden afspraken vastgelegd rond het beheer van uw budget. Hiermee geeft u ook een volmacht.
Met de getekende volmacht openen wij een budget-beheerrekening en kunnen wij instanties aanschrijven met het verzoek de inkomsten op de budget-beheerrekening binnen te laten komen en uw post direct naar ons te laten doorsturen.
Hoe werkt het?
Onze bewindvoerders beheren uw financiën, inventariseren de schuldenlast en verzorgen daarnaast de administratieve zaken rond schuldhulpverlening. Daarnaast draagt de bewindvoerder zorg aan alle vaste lasten en periodieke betalingen en/of rekeningen.
Verder heeft u de mogelijkheid om uw budget gedeeltelijk te laten beheren. Dit houdt in dat u bijvoorbeeld alle maandelijkse vaste lasten zoals huur, verekeringspremie(s) en andere lasten laat beheren door de bewindvoerder. We bekijken tijdens ons intakegesprek wat voor u de beste opties zijn.
Hoe vraag ik budget-beheer aan?
De aanvraag voor budget-beheer verloopt via de kantonrechter. De kantonrechter benoemt in deze situatie bij voorkeur iemand uit de familie. Is er geen familielid beschikbaar, dan stelt de kantonrechter een professionele bewindvoerder, mentor of curator aan.
Op het moment dat uw financiële situatie stabiel en gezond genoeg is om voor budget-beheer en/of schuldhulpverlening in aanmerking te komen, zal samen met de cliënt een aanvraag voor schuldhulpverlening worden gedaan. De kans op een succesvolle schuldsaneringsregeling is vele malen groter wanneer deze op korte termijn wordt opgestart.
U kunt bij onze medewerkers informeren naar de aanvraag van budget-beheer.